2005-06-27

I Tsunamikatastrofens kölvatten.

Att man inte kan räkna med exakt samma hjälp från svenska myndigheter när man befinner sig på andra sidan jordklotet kanske är något man får räkna med. Men man ska i alla fall kunna räkna med att OM något händer så finns det folk hemma som drar igång hjulen.

Men det som hände i Sverige dagarna efter flodvågen är en skandal av stora mått. Den flathet och beslutsvånda som uppvisades av vissa personer och myndigheter var katastrofal. Dessa personer är högt avlönade av oss skattebetalare och de fick betalt för att göra - ingenting.

Jag är personligt drabbad av katastrofen då min närmaste arbetskamrat och hennes dotter dog den där dagen. Jag har läst spaltkilometer i tidningar och på nätet om händelsen och det som slår igenom gång på gång är den vanmakt de drabbade kände på plats. Först av händelsen som sådan, men sedan gång på gång på gång.....i sina kontaker med svenska myndigheter (när de väl kom dig) men också hemma igen i Sverige.

Visst, blinda hönor hittar korn ibland så jag säger inte att allt är ett misslyckande men mestadels.

Detta måste få efterräkningar. Om jag hade fått bestämma hade jag sparkat utrikesministern (vilken nolla säger jag bara), samt ambassadören i Thailand (man tar inte semester som han gjorde - gör man det så är man inte lämpad) sedan hade chefen för Socialstyrelsen fått gå som dröjde med beslut om att skicka läkarhjälp och ville kalla hem läkare på plats.

Men som vanligt så är det en satans svågerpolitik inom alla partier så ingen kommer göra ett smack åt detta.

Tro mig, jag vet!