2008-02-13

Tilto Beltran oskyldig dömd?

Är Beltran oskyldig? Ljuger Häggkvist? Är det en komplott?

Ja, det får väl ingen veta är jag rädd. Rättvisa är ingen exakt vetenskap. Det ska gudarna veta.

Personligen tror jag att han är skyldig. Men tycker han ska frikännas. Varför? Enkelt, det finns inga hållbara bevis. Tyvärr. Det är tyvärr inte olagligt att utnyttja kändiskap för sex. Det är tyvärr inte olagligt att vara en skitstövel. Men hur gärna man än vill se blod så måste vittnesmål byggas upp av teknisk bevisning. Därför är det av vikt att man anmäler direkt. Kvinnor utsatta för detta måste få samhällets stöd. Att inte känna skam. Att våga stå med huvudet högt i en rättegång när hon blir ifrågasatt. För ifrågasatt - det måste hon bli. Och detta oavsett hur gärna man än vill låsa in våldtäktsmannen och kasta bort nyckeln - utan rättegång. Men det är detta som skiljer vårt samhälle från diktaturer och terroriststater.

Varför uppfattar man det så kränkande? Ja, jag kan ärligt säga att jag inte förstår det. Vad jag menar är, varför dömer vissa personer den våldtagna kvinnan? Obegripligt. Och sluta tala om att alla gör det. Jag personligen känner ingen som skulle se ned på en person som trädde fram och berättade om att hon blivit våldtagen. Förståelse och omtanke är det första som poppar upp hos mig.

Men som sagt; Beltran. Denna "lilla kåta chilenare" som t.o.m fick en liten melodi tillägnat sig. Har haft svårt för karln länge, men det för att jag till en början av hans karriär absolut inte tyckte han sjöng bra. Det har blitt bättre, men han har ju haft tid att öva. Och mer lär det bli nu med 2 år bakom galler. Men det vet ju alla. Det kommer inte bli några 2 år. Han har nog utnyttjat sitt kändiskap för att få sex. Och här gick han för långt. Men han skulle ha frikänts.

  • Vittnesmål spretade för mycket.
  • 8 år gamla vittnesmål. Försök själv berätta om exempelvis varje detalj du gjorde en dag för 8 år sedan. Även en dag som var speciell.
  • Det finns, om än liten, en chans att somliga kändisar låtit sig duperas.
  • Det finns inte ett bevis av teknisk karaktär som styrker detta.

Slutsats....tyvärr domen är fel.

Etiketter: