2005-11-04

"Hacka kuken av våldtäktsmän"

Rubriken till denna artikel kanske är att ta i i ett demokratiskt och humant samhälle. Men jag kan många gånger faktiskt tänka tanken, även om man i nästa stund besinnar sig en aning. Och jag vet att många med mig tänker samma sak och även som jag - besinnar sig. Men tanken ligger där och maler lite. Tänk om man faktiskt kunde "hacka" organet av män som uppenbarligen har begått upprepade våldtäkter med sadistiska undertoner. Men på ett lite mera civiliserat sätt. Tanken är ju inte ny direkt. Man har i decenier på olika platser i världen experimenterat med detta. Främst med hjälp av olika antiandrogena läkemedel - sk kemisk kastrering. Dvs man hugger tasken av våldtäktsmannen, men utan yxa eller kniv.

Men är det rätt - är det verkligen, verkligen rätt att på kemisk väg kastrera en man mot hans vilja. Kan man lagstifta om kastrering som en påföljd som en domstol kan döma ut.

Ja jävlar i anamma - det ska man kunna göra.

För någon månad sedan så uttalad sig Kristina Axén-Olin (m) oppositionsråd i Stockholm i media att hon läst rapporter där kemisk kastrering fungerar till 100%. Vilken rapport/-er som hon läst vet jag inte. Hon har fått en del kritik från experter och sakkunniga att några sådana verkningstal inte är verklighet. Det kanske var ett önsketänkande, en vision men helt klart är att jag fullständigt stöder tanken.

En person som är dömd för upprepade våldtäkter ska kunna tvingas underkasta sig kemisk kastrering. Det ska inte vara på frivillig basis som idag. Dock ska behandlande läkare, alt medicinsk råd kunna se över nödvändigheten. Svarar den dömde på annan behandling kanske inte alltid man behöver gå så långt som kastrering.