2006-05-24

Längtan till att förstå dem runt om mig

Jag vet inte - men jag börjar längta till stunder där jag kan till exempel sitta på tunnelbanan/pendeltåget/bussen här i Stockholm och förstå vad alla säger runt om en. Första gången jag tänkte på det var när jag åkte från Märsta in mot Stockholm och jag var så vitt jag kunde förstå den enda som bara talade svenska i vagnen. Visserligen klev det på några personer någon station senare som jag till en början kunde ta som svenskar, men det visade sig att det var personer från öststaterna.

Vad som är intressant är att de flesta garanterat kunde tala svenska, men använde det inte mellan varandra.

Jag har i snart 20 år bott i invandrartäta områden, men jag börjar bli mätt - *suckar djuupt* Jo, ärligt talat jag börjar bli mätt och känner mig som en främling i mitt eget land. Detta är inte det land som jag har gett i uppdrag till de folkvalda att bygga.