2007-04-17

Massakern i Virginia

Som fd militär och med ett ganska stort vapenintresse så dyker tanken direkt upp hur denna massmördare lyckats döda och såra så många människor med bara en pistol, tillsynes en Glock 9mm. Vad om inte framgår är om mördaren hade en Glock 18, som har magasin på hela 33 skott och automateld. Men bilderna visar "bara" 19 modellen. Men den modellen ska så långt jag vet bara vara tillgänglig för polis och militär. Den lilla pistolen (22mm) han var beväpnad med är i.o.f.s farlig den med, men då ska skotten ta mycket illa.

Inte så att vapnet på något sätt är ofarligt. Tvärtom. Glock 17 och 19 har 17 skott i magasinet. Men det borde ha funnits tid att övermanna våldsmannen när han laddar om. Man måste vara mycket skicklig att handha vapnet för att hinna ladda om i det tumult som jag bara i min fantasi kan försöka sätta bilder till. Och vad jag läser i pressen så hade han bara ägt vapnet någon månad.

Jag försöker bara förstå.