2010-01-13

Elpriser

Varför går jag så konstigt? Som att jag skitit på mig? Man skulle kunna tro det, men nej det är av en helt annan anledning också den fruktansvärt obehaglig. Jag har precis blivit fistad i röven av idiotiska politiker och kraftbolagens chefer. Utan glidmedel.

Hur vi kan tillåta skenande elpriser är och förblir för mig en jävla gåta. Vi skulle kunna ha billig enerig i Sverige, men nejdå....några jävla muppar till politiker får för sig att avreglering är rätt väg utan att egentligen syna vad fan det får för konsekvens. Och hur vi prissätts, när man jämför med priset på kolkraft i Tyskland. Hur jävla smart är det? Vad är det för inkompeten idiot som godkänt detta?

För att en marknadsekonomi ska funka måste det finnas ett visst antal aktörer. Och inte på marknader där ev produktionsbortfall kan få oanande konsekvenser. Som el. Där stora delar av vårt land värms upp av el. Folk fryser ju för fan ihjäl om man inte har råd att betala.

Det är våra kära politikers förbannade uppgift att se till att vi har billig energi i Sverige. Både för vår konkurenskraft gentemot låglöneländer, men också för att göra det bekvämt och trivsamt för oss svenskar att bo i Sverige. Politikers förbannade skyldighet är att göra det bra för oss svenskar. Att gynna oss. Inte tvärt om. Men nu verkar förbanne mig den politiska eliten tagit globalisering tagit ett steg för långt.

Politik - det är inte logik eller sunt förnuft utan det är den skriker högst som får rätt. Och det finns politiker som inte har en aning om vad deras jävla påfund får för konsekvenser. Avregleringen är en sådan.

Jag är själv en stark förespråkare av marknadsekonomi. Men det finns vissa områden som är samhällskritiska och som vår samhälle och välfärd bygger på - energiproduktionen är en jättestor del - som jag anser ska vara starkt reglerade. Har alltid tyckt och kommer att tycka. Det är samhällets livsnerv hur gärna vi önskar att så inte skulle vara. Men all automation kräver energi. Det går inte att ändra på.

Och hur i helvet kan man stänga av flera kärnkraftsverk mitt i vinter, när förbrukningen är som störst. Hur smart är det på en skala?

Etiketter: