2009-11-06

Civilkurage - något som bara jurister förstår sig på!

Per Anders Pettersson från Nås i Dalarna dömdes till 1 års fängelse för grov misshandel och 50.000 kr i böter för att han troligen räddade livet på en äldre dam som höll på strypas av en drogpåverkad galning.

1 år i fängelse för att ha räddad livet på en medmänniska. Man till och med i domen berömmer honom för rådigt ingripande, men att han slog för hårt. Men hur i helvete ska man få stopp på en människa som är hög på droger??? Hur ska man kunna besinna sig? Du slår ju förfan tills karln har släppt.

Detta är ju helt förbannat otroligt.

"Jag förstår att människor som inte jobbar med rättssystemet kan bli förvånade. Men det är så här lagen ser ut."

Det är en skandal. Rakt igenom en skandal och detta har övertygat mig att aldrig någonsin gripa in för någon medmänniska som blir utsatt för våld. Möjligtvis kan jag ringa polisen medan jag ser någon bli ihjälslagen. En polis som i stort sett aldrig kommer. Ponera att det händer i ett litet samhälle på några tusen invånare. Närmaste polis finns 5 mil bort i den större tätorten.

Jo, om det är ens barn självklart. Då kan jag skaka galler, men aldrig att jag skulle missa ett år av mina barns uppväxt för någon främling. Aldrig i livet.

Lagen är helt idiotisk och måste ändras NU!!!!