2005-11-05

Ska präster tvingas viga homosexuella?

Det råder lite delande meningar inom Svenska Kyrkan.

Ska man, eller rättare sagt, kan man viga homosexuella par? Tja, aldrig har väl ordstävet "härom tvistar di lärde" passat bättre.

Både ja och nej tycker jag. Bögar och flator ska inte vigas på det sätt som en man och en kvinna vigs. Jag ser inte det minsta diskriminerande i det. Dock ser jag inget hinder att som en kristen välsigna ett homosexuellt par. Men det behöver ju inte vara en vigselakt. Kan inte kalla mig troende kristen direkt, men jag lever efter en kristen grundsyn med ett ganska vitt begrepp om vad som är gudomligt. Jag hatar fundemantalism i alla religioner där man bygger tron på våld.
Men vissa grundstenar har man trots allt. Men detta är en trosuppfattning som inte har något med våld att göra. Det har inte med någon fundamentalistisk trosinriktning att göra. Jag har själv läst Bibeln flera gånger och har t.o.m gått i bibelstudier i mitten av 80-talet. Vi diskuterade detta och kvinnliga präster redan då.

Det som är intressant är ju hur mycket en religion kan ändra sig i ett samhälle utan att tappa begreppet religion. För allvarligt talat, om en religion ändrar på sig - är det då en religion?

Har skrivit om detta i ett inlägg tidigare.