2007-01-02

Saddam Hussein dog i galgen.

Var det rätt eller fel att avrätta honom?

Helt klart var det fel. Dödstraffet är helt fel. Så tycker jag nu i alla fall. Säger till om jag ändrar mig. Vet inte hur jag skulle svara om jag mot (gud förbjude) förmodan skulle få uppleva att någon ger sig på min familj med dödlig utgång.

Alla har en odiskutabel rätt att leva. Så måste det bara vara.

Dock har man inte rätt att leva sitt liv som man vill om det påverkar eller riskerar påverka andras rätt att leva.

Därför kan man sätta folk i fängelse, och kasta bort nyckeln. Ett straff mycket värre än döden i många fall. I vart fall vill jag tro det.

Men jag sörjer inte Saddam. Inte en sekund. Bilderna av hans avrättning är mig likgiltigt. Jag tänker på bla kurdiska barn som dog. Att han inte hann ställas till svars för detta är likgiltigt. Han får den domen postumt.