2006-10-11

Mediedrevet

Det är något perverst över media idag. Saker som egentligen är skitsaker tar fokus från saker som är relevanta.

Det blir för mycket. Det blir löjeväckande. Problemet är väl bara att media, framförallt då kvällspressen, aldrig någonsin skulle erkänna det.

Att man som minister inte betalat tv-licensen är klandervärt, men för guds skull ge saken rimliga proportioner. Nu har man bestämt sig från tidningsredaktionerna att huvuden ska rulla. Man kommer inte att ge sig förrän någon avgår.

Om media är en maktfaktor som kan avsätta både regeringar och enskilda ministrar måste det till någon som granskar media. För branschen själv är utomordentligt dålig på att göra det själv. Det kanske måste till någon form av cencur att den som granskar ska vara fri frå all synd. Endast den har rätt att granska. Eller? Jag kan tänka mig hur hög saven är på redaktionerna. Det blir nog en hel del drägglande och mycket övertid att ringa runt bland alla offentliga register. Nu försöker man överträffa varandra. Vilken journalist hittar nästa smaskiga sak att avslöja.

Men vad gäller tv-licensen är den ju helt förkastlig. Att man ska behöva tvingas betala för något man inte nyttjar bara för att man äger en tv-apparat. Jag kanske aldrig ser på SVT över huvud taget. Att jag då ska måsta betala för det strider mot allt sunt förnuft.

Men var ska man då dra gränsen? Jag kan garantera att många journalister som nu jagar än mer - så kallade lik i garderoben - överträder hastighetsbegränsningar, går mot röd gubbe och anlitar svart arbetskraft, köper smuggelsprit, bränner hemma, ger ungarna en dask i rumpan när de vart olydiga mm mm.

Men vad vill jag ha sagt egentligen? Jo, obetalda tv-licenser är iofs en nyhet, men inget som fyller spaltmeter. Hallå, Nordkorea kanske sprängde en bomb i veckan? Hört ordet - hotad världsfred? Folk mördas i tjogtal i Irak. Och svenska älgjägare verkar, i brist på 20-taggare, skjuta varandra. Ja, listan kan göras lång.

Ps. Jag har alltid betalt min tv-licens när jag har haft TV.

Pps. Ovan är en av anledningar till varför jag aldrig köper AB eller Expr, numera. Läser det jag vill på web och har filter för reklamen och popups.